Followers

Thursday, March 3, 2011

Penyusuan susu ibu....

Firman Allah SWT: "Dan ibu hendaklah menyusu anak-anaknya selama dua bulan penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.." [Sebahagian dari ayat 233 surah al-baqarah]

Susu ibu merupakan susu terbaik di dunia....takda tandingannya ....the best...mcm tertulis di setiap balutan susu-susu formula yang terjual di luar sana tu...well actually aku ada ramai kawan2 yg baru bersalin dan semuanya aku galakkan breastfeeding....perasaan masa kita menyusukan baby tu...satu pengalaman yg sukar digambarkan....terasa baby dekat je dgn kita...
 
Awal pagi2 tadi aku ada terbaru satu presentation from duniasusuibu.com...sangat menarik dan boleh le kita kongsi bersama mengenai fakta2 yg disampaikan....mungkin buat bakal2 ibu di luar sana...Well bercakap mengenai penyusuan susu ibu nie mcm2...Aku dulu set kan minda mmg nak fully bf my baby (xkisah le smpai umur berapa selagi ada susu...selagi itulah penyusuan diteruskan)  then sampai satu tahap aku dipengaruhi oleh kata2 dan persoalan "cukup ke susu nak bagi baby klu dah keje", "sempat ke nak pam masa kat pejabat nanti", "tak ajar baby amik susu formula ke nanti susah le nak keje"...ntah le.. setiap persoalan menjadikan fikiran aku tak tentu namun aku pertahankan jugak yg aku mampu...namun oleh kerana aku terlalu memikirkannya dan stress susu kurang kuar dan aku terpaksa bagi farisya minum susu formula minggu pertama kerja....

Selepas satu hari bergoogle mengenai macam mana nak tingkatkan susu ibu, penyusuan susu ibu & sebagainya...alhamdulilah aku berfikiran positif dan berjaya menghasilkan susu yg alhamdulilah agak byk jumlahnya (15-20oz 3 xpam sehari)...Syukur dgn rezek tersebut...aku minta sokongan suami dan hasilnya aku telah membeli sebuah pam elektrik....
Spectra 3 double pumping

Hasilnya tidak mengecewakan aku...kini farisya sudah 4 bulan dan alhamdulilah aku telah berjaya fully bf dia....badannya pun dah bertambah tembam skrg nie....badan pun semakin shat...Aku pun jaga pemakanan ..yelah tgh menyusu nie tak leh nak mkn benda2 yg tak tentu (jajan2 kena kurangkan), kena banyakkan makan makanan yg membekalkan pelbagai garam mineral...:)

kredit pic to dunisusuibu,com



.

No comments:

Post a Comment

Blog Story By

Jom Jenguk Yg Nie Gak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...