Followers

Thursday, June 17, 2010

Hasil Ujian BSP

Alhamdulilah smlm selesai sudah aku menjalani ujian BSP...aku dikehendaki berpuasa dari pkul 10 mlm sebelum ujian tu....Pagi2 aku dah smapi....jadi org pertama buat BSP kat klinik desa pulau meranti...syukur ke hadrat ILAHI....setakat nie aku takda diabetis melitus....darah di ambil 4 kali...dan setiap bacaan tak lebih dari 5.0..bacaan menunjukan 

4.3 - fasa berpuasa
4.6 - fasa selepas breakfast
5.0 - fasa selepas lunch
4.2 - fasa selepas dinner

takdalah merisaukan ....dan aku kena teruskan diet yg aku amalkan iaitu 

pagi2 - susu + 2 keping roti wholemeal (gardenia)
tghari - nasi (secawan) + sayur2 + ayam / ikan
mlm (sblm 8 mlm) - sup sayur / susu + roti wholemeal
dan amalkan byk minum air suam....dan setiap hari aku mkn 2 biji buah epal hijau
bagi anda yg gemar mkn nasi cuba beras taj mahal beras hiberponik...utk penyakit kencing manis (aku nak try beli mkn beras nie)

Menurut kata nurse klinik aku kena datang checkup setiap 2 minggu skali....nak tgk tahap gula dalam darah aku....ermm takpalah ada hikmah disebalik semua nie....yelah nak bagi aku jaga pemakanan dan baby dalam kandungan...Semalam masa aku dok tunggu nak amik darah....ada sorang akak nie lagi kesian...dia ada diabetis dan setiap hari dia kena cucuk insulin 4 kali sehari....kesian kat dia....dah le skrg dia hanya 3 bulan mengandung...bayangkan dia kena amik selama 9 bulan dan setiap hari 4 suntikan insulin...menurut kata ayah aku insulin nie boleh menyebabkan penglihatan kita kabur....ermm agak bahaya gak...so moral of the story aku kenalah take care of myself....

No comments:

Post a Comment

Blog Story By

Jom Jenguk Yg Nie Gak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...